Iarna pe ulita… pentru soferi

Iarna pe ulita... pentru soferi

Pentru a reduce riscul de accidente, in conditiile in care iarna isi arata coltii, soferii sunt sfatuiti sa adopte cateva masuri speciale de conducere. Toti participantii la traficul rutier trebuie sa adapteze permanent viteza de rulare la conditiile de drum si trafic, indiferent daca partea carosabila este umeda ori acoperita cu polei, gheata, zapada batatorita sau mazga. Legea prevede ca atunci cand vizibilitatea cauzata de conditiile meteorologice este sub 100 de metri sau carosabilul este acoperit de zapada ori polei, viteza de deplasare nu trebuie sa depaseasca 30 de kilometri pe ora in localitati si 50 de kilometri pe ora in afara localitatilor.

Evident, insa, ca si aceste viteze pot fi uneori mult prea mari si de aceea recomandat este sa se aiba tot timpul in vedere conditiile meteo-rutiere. De precizat ca operatorii de transport care detin autovehicule cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone au obligatia legala de a monta pe roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate, pe perioadele si pe drumurile stabilite. De asemenea, este necesar ca soferii sa se informeze in privinta traseului pe care urmeaza sa-l parcurga apeland unul dintre numerele de telefon ale Comandamentului Central de Iarna: 021.93.60, 021.318.66.09 si 021.318.66.31.

In fapt, soferii trebuie sa cunoasca si alte reguli la fel de importante ale sofatului pe timp de iarna. Printre acestea, un loc aparte revine distantei intre unitatile de transport, care trebuie sa fie mai mare pe carosabilul lunecos. In acelasi timp, viteza de deplasare trebuie sa fie mai mica decat in conditiile naturale favorabile, atat pentru a evita coliziunea intre masini, cat si pentru a evita franarile bruste, care ar cauza deraparea autovehiculelor. Inaintea intalnirii cu autovehiculele ce vin din fata, soferii trebuie sa actioneze stergatoarele de parbriz, fiindca doar cateva momente fara vizibilitate pot deveni fatale.

O alta regula importanta de care trebuie sa tina cont soferii este sa nu actioneze brusc mecanismele de directie si franare, iar in conditii de zapada si polei sa uite de pedala de frana si sa foloseasca frana de motor. Pe un carosabil alunecos este periculoasa executarea concomitenta a virarii si franarii. Soferii care pornesc iarna la drum trebuie sa verifice sistemul de franare si de directie, sa se asigure de buna functionare a sistemelor de climatizare, sa foloseasca cauciucuri speciale, sa aiba in portabagaj lopata, cablu pentru remorca, sa se echipeze corespunzator cu haine calde si sa aiba un minim de alimente si bauturi calde.

Pietonii, chiar daca traverseaza strada regulamentar pe marcaj, trebuie sa se asigure de mai multe ori ca nu sunt supusi riscului de a fi loviti de un autovehicul, conducatorul masinii putand ignora semnele circulatiei rutiere. In acelasi timp, pietonii trebuie sa stie ca ei se opresc mai usor decat un autovehicul in conditiile dificile de drum.

Leave a Comment